Huaraz (2) - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Maarten Bresjer - WaarBenJij.nu Huaraz (2) - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Maarten Bresjer - WaarBenJij.nu

Huaraz (2)

Blijf op de hoogte en volg Maarten

09 Juli 2014 | Peru, Huaraz

De tweede update vanuit Huaraz en het veldwerk begint inmiddels het einde te naderen. Na een week of twee behoorlijk veel wandelkilometers gemaakt te hebben in en om de Cordillera Blanca en nu een dag of vier 'rust' te hebben gehad staat de laatste tocht voor de deur. Morgenochtend vroeg vertrekken we met de groep naar Quebrada Cojup om daar met een stel letterlijke pakezels naar boven te wandelen, daar te overnachten en de volgende dag weer terug te gaan. Onderweg moet er nog het een en ander gekarteerd en onderzocht worden, maar het zal vast 'n mooi avontuurtje worden. Quebradas en lagunes hebben we al wel vaker van dichtbij bekeken, maar er overnachtten wordt wel weer nieuw.

Zoals de vorige keer verteld was ik op dag 1 al m'n telefoon verloren. Voor de verzekering is het dan nodig om aangifte in het betreffende land te doen. Ik had al verwacht dat dat 'n 'avontuurtje' zou worden, en gisteren bleek ik daar wel enigszins gelijk in te hebben. Niemand van de plaatselijke toeristenpolitie spreekt, ietwat onpraktisch, ook maar één woord Engels en mijn Spaans is op z'n zachtst gezegd ook nog suboptimaal. Na van iemand bij het toeristenbureau een vertaling van m'n situatie meegekregen te hebben wandelde ik het politie kantoortje binnen, waar zes mensen op een oppervlak van een ondermaatse Amsterdamse studentenkamer aan het werk waren. Gelijk al werd ik naar een bank om de hoek gestuurd om daar, na wederom de nodige communicatieproblemen, te betalen voor het aangifte kopietje dat ik later zou krijgen. Met het betalingsbewijs in de hand maar weer terug naar de politie, waar ik nog een uur gezeten heb terwijl een stagiair mijn situatie neerpende in een soort Grote Boek van Sinterklaas. Meer tijd werd besteed aan woorden met tipp-ex corigferen, maar uiteindelijk werd mij verteld dat ik twee uur later (na hun lunchpauze) mijn aangifte kon ophalen. Dat werd uiteindelijk drie uur, maar na nog wat vingerafdrukken in hun Grote Boek te hebben gezet had ik 'm dan toch eindelijk binnen. Inmiddels ook weer een vervangende telefoon (en ook dat ging niet direct heel vloeiend), van het welbekende merk VeryKool. Daarmee lijkt vooralsnog internationale communicatie onmogelijk, dus echt een succes is dat nog niet gebleken.

Wat studie betreft zijn we dus bijna klaar hier. De afgelopen vier dagen waren dan relatief studievrij, maar daarvoor zijn er toch flink wat kilometers gemaakt. Het blijft allemaal erg indrukwekkend hier, die enorme besneeuwde bergtoppen, maar inmiddels worden de plaatjes van alternatieven uit de Lonely Planet ook steeds interessanter. Er is nog zo ontzettend veel te zien in dit land, wat gelukkig redelijk goed beschreven staat in dat boekje. Ik heb vanaf maandag wanneer ik hier waarschijnlijk vertrek nog even de tijd, dus met backpack op de rug en Lonely Planet in de hand loop ik straks langzaam alle hoogtepunten af, en dat zijn er aardig wat.

Ondertussen is natuurlijk ook nog het WK voetbal bezig. Door ons veldwerk krijgen we daar helaas een stuk minder van mee dan we zouden willen. Nederland - Mexico moest zoals eerder gezegd op een paar duizend meter hoogte via de radio gevolgd worden en tegen Argentinië zal het helaas weer op die manier moeten gebeuren. Nederland - Costa Rica kon gelukkig wel hier in 'n kroeg gevolgd worden, met verbazingwekkend veel andere Nederlanders. Ook in het buitenland weten die er blijkbaar een leuk feestje van te maken, inclusief Hazes, Guus Meeuwis en andere Hollandse klassiekers schallend uit de speakers. Ook Duitse en Amerikaanse supporters zijn bij hun wedstrijden aardig vertegenwoordigd, dus dat belooft wat bij de finale. Met een beetje geluk morgen tegen Argentinië wordt dat zondag hopelijk een mooi Hollands eindfeestje hier in Huaraz.

  • 09 Juli 2014 - 16:49

    Mik:

    Leuk om weer wat te lezen. Ben benieuwd welke hoogtepunten jullie verder nog gaan bezoeken. Viel/valt het mee met hoogteziekte? Of nergens last van (gehad)? Straks lekker relaxed op pad en geen overzichten en kaarten meer maken. Dat komt in september wel weer.

  • 11 Juli 2014 - 12:06

    Trix Schroder:

    je horizon verbreden is hier letterlijk en figuurlijk.
    Ga door, ik lees het met veel plezier Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 6165

Voorgaande reizen:

18 Juni 2014 - 21 Augustus 2014

Gedoe in Peru

Landen bezocht: