Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Maarten Bresjer - WaarBenJij.nu Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Maarten Bresjer - WaarBenJij.nu

Trujillo

Blijf op de hoogte en volg Maarten

17 Juli 2014 | Peru, Trujillo

De vakantie is dan eindelijk begonnen! Sinds de laatste update is er weer een en ander gebeurd, dat hoop ik hier redelijk samen te kunnen vatten. Huaraz heb ik inmiddels achter me gelaten, maar niet voordat we met de hele groep nog Quebrada Cojup zijn gaan verkennen. Doordat deze laatste Quebreadsa enigszins aan de grote kant is werd dat een tweedaagse trip, met een overnachting in tentjes op zo'n 4400 meter hoogte. Terwijl wij op de heenweg druk bezig waren met bodem- em wateronderzoek werden de tenten, slaapzakken en eetgerij met ezeltjes naar boven gedragen en door wat Peruanen klaargezet. Hoewel enigszins koud in de nacht was alleen al het slapen onder een vrij heldere sterrenhemel de moeite van de wandeling waard.
De terugweg was iets pittiger en leek aanzienlijk langer, maar niet iedereen had een optimale nachtrust genoten en de kilometers van de dag ervoor zaten nog vrij vers in de knieën, voeten en schouders en ruggen.

Praktisch de gehele vrijdag bestond uit het uitwerken en laatste puntjes op de i zetten. Helaas bleken er nog ontzettend veel i-tjes zonder punt te zijn, dus dat duurde wel even. Het was wel te merken dat iedereen aan vakantie toe was, want geheel vlekkeloos verliep de samenwerking niet altijd (zacht uitgedrukt).

Zaterdag ben ik in de avond met Victor uit Huaraz vertrokken naar Trujillo. Geheel onpraktisch rijden alle bussen 's avonds, wat betekende dat wij om vijf uur in de ochtend op Terrapuerta (ja, Aardeveld, ik verzin dit niet) Trujillo aankwamen. De eerste taxichauffeur voor de deur de naam van het vooraf opgezochte hostel gegeven en met het vooruitzicht op een korte nacht werden wij afgevoerd. Helaas kon de chauffeur het hostel niet vinden en werden we door hem maar op de stoep van een random shabby hotel gedumpt. Zonder al teveel andere keuzes en motivatie daar maar een kamer geregeld voor omgerekend een euro of 5 pp. Die kamer bleek uiteindelijk zodanig bagger (niet opgemaakt, vieze dekens, een flink gat in de ramen, een douche niet berekend op 'Europese maten', muffe geur en dubieuze kleuren op sommige matrassen) dat we met kleren aan op de minst vieze bedden zijn geploft en daar nog een paar uur hebben geprobeerd uit te rusten. De volgende ochtend slaapdronken met backpacks door het centrum gesjouwd op zoek naar het hostel dat onze chauffeur de vorige avond te moeilijk vond. Gelukkig uiteindelijk gevonden, en wederom geen topnacht gehad omdat, zoals afgesproken, Merel en Henk Pieter om half 6 voor de deur stonden voor een slaapplek.

Trujillo zelf is wel een erg leuke en mooie stad. Vooral het oude centrum rondom Plaza de Armas bestaat uit veel oude en kleurrijke gebouwen. Op maandag was er gelukkig aanzienlijk meer open dan zondag, toen ik met Victor daadwerkelijk goed moest zoeken naar eet- en drinkgelegenheden. Inmiddels zijn Victor en Merel weer naar Lima vertrokken en blijf ik met Henk Pieter hier nog tot morgen zitten, om dan in etappes, via Chimbote en Barranca, naar Lima te gaan. Vanaf daar gaan we vervolgens door naar Ica, waar we waarschijnlijk met een gids per auto drie dagen de woestijn in gaan.

Na giateren Chan Chan, een oude pre-Inca stad (of wat ervan over is na een paar duizend jaar erosie) gezien te hebben en vandaag nog een ruïne uit die tijd bezocht te hebben gaan we morgen nog naar een tempel van weer een periode ouder dan Chan Chan. We zijn het niet altijd volledig eens met de lyrisch enthousiaste omschrijvingen in de Lonely Planets, dus we vonden het ook niet zo'n ramp om opeens, half per ongeluk, in een enorm groot en modern winkelcentrum terecht te komen. De tegenstelling met de wat armere wijkjes in de stad en met de mensen die je daar ziet is vrij groot, maar voor een goede koffie moet je toch naar dergelijke locaties. Toegegeven, die van ons kwam van McCafé, maar ons referentiekader wat koffie betreft is wat aangetast tijdens ons verblijf hier. Zuid-Amerika mag dan een groot producent van koffiebonen zijn, die zijn blijkbaar allemaal voor de export.

Tablet waar ik dit op typ is inmiddels gruwelijk traag en voor ons is het nu etenstijd, dus ik hou het hier bij. De volgende update komt waarschijnlijk uit Lima of Ica, over een paar dagen of een week. Jullie merken het wel. Bedankt voor het lezen in ieder geval!